keskiviikko 3. helmikuuta 2016

Automaatti vaihteisto

Tehtävänä on selittää automaatti vaihteiston rakenne ja toiminta.

Eli automaattivaihteistolla tarkoitetaan vaihteistoa jossa kuskin ei itse tarvitse valita vaihteita vaan vaihteisto vaihtaa vaihteita itsestään eri kierrosnopeusten väleillä.

Automaattivaihteistoja on myös erilaisia mm. DSG=kaksoiskytkin, CVT=Variaattori ja ns. Normaali.

Perinteinen: Perinteisessä automaatti vaihteistossa moottorin tuottama voima välitetään momentinmuuntimien pumppupyörältä nesteen välityksellä turbiinipyörälle mistä voima siirtyy eteenpäin hammaspyörävaihteistolle.

Rakenne: Automaattivaihteistojen oleellinen osakokonaisuus rakentuu planeetta pyörästöstä. Planeettapyörästöä käytetään mm. aluevaihteistossa, vetopyörästöissä sekä raskaan kaluston napavälityksissä.  Planeettapyörästö koostuu seuraavista osista kehäpyörästöstä, planeettapyöristä, planeettakannattimista ja aurinkopyörästä. Useimmin kuitenkin automaattivaihteistossa on ns. laajennettu planeettapyörästö tälläisen pyörästön ansiosta saadaan useampia välityssuhteita.



Automaattivaihteisto



Planeettaapyörästö                                                

DSG: DSG eli kaksoiskytkinvaihteisto on autoissa käytettävä automaatti vaihteisto joka nimensä mukaisesti sisältää kaksi kytkintä toinen parillisille ja toinen parittomille vaihteille. DSG:ssä veto on lähes katkoton sillä seuraava vaihde on jo kytkettynä ja käyttövalmiina. Nykyiset kaksoiskytkin ratkaisut on toteutettu ns. märkinä eli monilevykytkimet ovat öljykylvyssä mutta uusimissa seitsemänvaihteisissa on joko kuivia tai märkiä. DSG vaihteistoja löytyy useimmin Volkswagen groupin autoista.
 


CVT: Variaattori vaihteisto eli portaaton automaattivaihteisto jossa voima siirretään mm. kiilahihnavariaattorilla tai ketjulla. Variaattorissa kiilahihna on kahden kartion välissä. CVT on usein normaalia automaattivaihteistoa taloudellisempi yksinkertaisemman ja tehokkaamman tekniikan takia

 Kuvassa Subarun CVT vaihteisto

Automaattivaihteiston huolto: Automaattivaihteiston huollossa on muutamia eroja manuaalivaihteistoon esim. Volvoissa on autommaattivaihteiston öljyn vaihdossa vaihteistoa huuhdellaan niin kauan kunnes öljy on ihan kirkkaan punaista jotta saadaan kaikki lika ja vanha öljy pois. Mutta useimmiten huolto onnistuu normaalisti öljyt valuttamalla ja joissakin suodatin on vaihdettava esim. DSG:ssä.

Automaattivaihteiston vaihteen valitsin: Vaihteen valitsin eli vaihdekeppi sisältää erillaisa joilla auto saadaan liikkeelle ja vapaalle. Vaihdekepissä on seuraavia säätöjä:

P= (Park) Parkki vaihde
N= (Neutral) Vapaa vahde
R= (Reverse) Peruutus vaihde
D= (Drive) Ajovaihde
S= (Sport) Ajovaihde jolla annetaan moottorin kierrosten nousta normaalia korkeammaksi
2= (2-vaihde pakotettu) Ajovaihde jossa on kytkettynä kakkosvaihde päälle joka vaihtuu isompaan jos kierros lukemat nousevat liian korkeaksi
3= (pakotettu 3-vaihde)
4= (pakotettu 4-vaihde)

 
Automaatti vaihdekeppi

Momentinmuuntimen toiminta

Automaattivaihteiston yhteydessä mainittiin momentinmuunnin joka on sijoitettu vaihteiston eteen. Rakenteeltaan momentin muunnin on nestekytkimen kaltainen. Laitteet poikkeavat toisistaan rakenteellisesti varsin vähän. Momentinmuunnin on periaatteessa nestekytkin jonka pumppu ja turbiininpyörän väliin on asennettu johtopyörä (Staattori) Johtopyörän merkitys on suuri sillä se suurentaa vääntömomenttia.
Momentinmuunnin on täytetty öljyllä joka lämmön pois kuljettamiseksi vaihtuu jatkuvasti. Öljy virtaa momenntinmuuntimeen johtopyörän akselin ja ensiöpumun käyttölaipan välistä ja palaa takaisin vaihteistoon kytkinakselissa olevan porauksen ja paineenrajoitinventtiilin kautta. Venttiili säätää momenttimuuntimeen määrätyn suuruisen täyttöpaineen.



Momentinmuunin ja turbiini

Tekijä: Roope

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti