Kaksoismassavauhtipyörä on joissain autoissa käytetty rakenne joka koostuu kahdesta osasta ja niitä yhdistävästä jousesta. kaksiosaisen rakenteen tarkoituksena on vähentää vääntömomentin aiheuttamaa tärinää ja värinää tavallista vauhtipyörää paremmin. Tämän ansiosta moottoria pystyy käyttämään korkeammilla vaihteilla huomattavasti pienemmillä kieroksilla. Tämänlainen vauhtipyörä on hyvä polttoaineen kulutuksen kannalta.
Kaksoismassan rikkoutuminen johtuu useimmin jousien väsymisestä ja kulumisesta. Kulumisen huomaa että auto alkaa ravistamaan ja kolisemaan liikkeelle lähtiessä.
Kaksoismassaa tosin ei kannatta vaihtaa normaaliin vauhtipyörään koska auton hidasajo ja liikkeelle lähtö kyvyt heikkenevät.
Kaksoismassan asennus onnistuu samalla lailla kuin normaalinkin vauhtipyörän asennus eli vauhtipyörän omilla pulteilla. Vauhtipyörän saa tarkistettua kulmamittarilla tai heittokellolla tai normaalisti heiluttelemalla vauhtipyörää ees taas jos välys tuntuu.
Kaksoismassa Norm. Vauhtipyörä
Tekijä Roope
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti