maanantai 22. helmikuuta 2016

Kansiremontti

Tehtävänä oli suorittaa sylinterin kannen puhdistus tasoitus. Mutta ennen sitä kansi oli irroitettava muusta moottorista. Moottori oli Ford Escort mk4:stä moottori itsessään oli 1.6litrainen yhdellä nokka-akselilla varustettu kaasutinmoottori.

Kuva moottorista ennen purkua.




Ensimmäiseksi irrotin pako- ja imusarjan.

Jakohihna ja kiristin irrotettuna.

Seuraavaksi lähti venttiilikoppa. Jonka jälkeen pääsin irrottamaan sylinterin kantta.


Sylinterin kansi irtoamaisillaan.
Sylinterinkansi irrotettuna ja alemmassa kuvassa näkyy sylinterit ja männät.


Seuraavaksi kannesta purettiin venttiilin nostimet ja keinuvivut. Nokka-akselikin irrotettiin. Nokka lähti irti työntämällä sen kannen läpi kunhan nokan lukitus levy on irrotettu.

Kun kansi oli saatu irti moottorista ja kannesta saatu nostajat ja nokka pois seuraavaksi alkoi koneistaminen. Ennen kuin sylinterinkantta aletaan tasoittamaan tulee irrottaa kannesta venttiilit. Venttiilit irrotetaan käyttämällä siihen suunniteltua työkalua.

Venttiilien puolikuut(sokat) lähtee irti kun venttiiliä puristetaan alaspäin ja kaivetaan puolikuut esim. magneetilla pois. Seuraavaksi käytin kannen pesukoneessa, jotta kaikki lika ja karsta lähtee pois kannen päältä. Seuraavaksi alkoi kannen tasoittaminen. Venttiilit olisi hyvä merkitä kirjaimilla, jotta muistaa mistä sylinteristä mikäkin venttiili on.



Ensiksi katsottiin, että kansi on suorassa ja kunnolla kiinni tasokoneessa.


Sitten katsoin rakotulkilla höylän ja kannen väli. Ennen koneen käynnistystä kannattaa katsoa "piirtääkö" höylä viivan kannen pintaan jos kone piirtää pienen viivan (ei hirveän syvä) kanteen niin siitä on hyvä aloittaa. Koneen käyttö itsessään on helppoa, kunhan kansi on hyvin kiinnitetty ja tasapainossa. Tasoittaminen toimii siten kun kone laitetaan pyörimään ja höylän terä on sopivalla korkeudella tulisi koneen niin sanottu taso saada liikkumaan, joka lähtee pyörimään kun kääntää ohjain kammesta. Koneessa saa myös säädettyä terän pyörimisnopeutta. Mutta suositeltavaa olisi laittaa koneen taso kulkemaan hitaasti ja terä pyörimän vähän nopeammin jotta tasoitus onnistuisi mahdollisimman tasaisesti.

Kansi tasoitettuna ja puhtaana. Tässä vaiheessa olisi hyvä puhdistaa kansi paineilmalla jotta kannen sisään ei jää metalli silppua.








Venttiilien takaisin kasaaminen toimii päinvastaisessa järjestyksessä. Venttiilien puolikuut(sokat) laitetaan yllänäkyvään työkaluun ja venttiiliä puristetaan alas prässissä ja puolikuut asetetaan venttiilin varteen.


Sylinterinkansi kasattuna.



Kansi paikallaan moottorissa ja nokka-akseli paikalleen laitettuna. Muuten moottorin kasaaminen onnistuu ihan päin vastaisessa järjestyksessä kunhan vain jako osuu kohilleen ja moottori pyörii normaalisti.




Kone kasaus vaiheessa ja jakohihna paikallaan ja jako kohillaan.


Sylinterinkannen koneistus onnistui hyvin ja opin käyttämään kannentasoitus konetta.


Työturvallisuus: Haalarit ja turvakengät

Työssä mukana oli: Joonas




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti