Tehtävä autoksi kohdalleni osui Peugeot 407 joka oli 1,8 litraisella 16 venttiilisellä moottorilla.
Yleiskuva auton konetilasta. Ennen kuin pääsin jakopäähän käsiksi tuli autosta purkaa: jakopään suojamuovit, jakopään puoleinen moottorin tuki ja ottaa apulaitehihna pois. Apulaite hihna lähti ensimmäisenä pois. Peugeoteissa ja Renaulteissa käytetään yleensä apulaitehihnan kiristäjissä neliön muotoisia ns. erikoishylsyjä/avaimia jotka istuvat kiristäjän aukkoon mutta itse käytin kyseisen hihnan irrotukseen 3/8 räikkää joka istui kiristäjän aukkoon täydellisesti.
Kuvassa sisälokasuoja, oikea eturengas ja apulaite hihna irrotettuna. seuraavaksi tuli irrottaa kampiakselin hihnapyörä joka lähti auki pulttipyssyllä.
Seuraavaksi siirryin moottori tuen irrotukseen. Ennen kun aukaisee moottori tuen pultteja tulee moottori tukea alapuolelta esim. tunkilla tai alapuoleisella moottorin kannattimella. Ennen tätä on suositeltavaa ottaa moottorin alasuojus(pohjamuovi) ottaa pois. Kun moottorin tuki ja jakopää suojat on poistettu pääsee käsiksi itse jakopäähän.
Tässä kyseissä autossa on vesipumppu jakopään yhteydessä joten sekin vaihdetaan. Ennen hihnan irrotusta laitoin nokka-akselien lukitus työkalut jotka lukitsivat nokkapyörät. Nokkapyörissä oli pienet reiät joista työnnettiin lukitustapit läpi jotta nokat pysyisivät paikallaan ja eivät sekoittasi jakoa.
Hihna poistettu ja lukitustapit paikallaan. Jakohihnan saa pois kun löysyttää hihnan kiristintä se onnistui siten että kiristimen kiinnitys pulttia avattiin ja kiristimessä olevaa kuusiokolon paikkaa käännettiin vastapäivään ja hihna vapautuu.
Piirsin vielä varmuudeksi nokka- ja kampi-akseliin maalitussilla merkit jotta erottaisin että jako on kohdillaan (kampi-akselin merkki näkyy heikosti)
Uusi vesipumppu paikallaan. Vesi pumpun irrotuksessa lorahtaa vähän jäähdytyin nestettä mutta sitä ei kannata säikkyä. Seuraavaksi alkoikin jakohihnan paikalleen laitto. Hihnan paikalleen laittoon kannattaa ottaa kaveri mukaan joka asettaa hihnaa paikalleen joko ylä- tai alapuolelta ja ottaa löysiä pois hihnasta.
Hihna paikallaan. Mutta asennuksessa tapahtui sellainen moka kun sain auton kasattua kampiakselin hihnapyörä oli päässyt hyppäämään yhdellä hampaalla ja jako oli sekaisin. Auto kävi huonosti. Joten aloitin purkamisen alusta ja rupesin etsimään kampiakselin lukitukseen suunniteltua työkalua. Mutta koululla ei ollut Peugeot 407 kampiakselin lukitus työkalua joten etsin työkalun tekoon mitat ja päätimme opettajan kanssa sorvata kyseisen työkalun.
Ja tässä on työkalun lopputulos. Eli tässä pösö mallissa kampiakseli lukitaan moottorin takaa oikean puoleisen vetoakselin yläpuolelta. Vetoakselin yläpuolelta löytyy noin. 30mm kokoinen reikä johon lukitus tappi työnnetään. Kampiakselin lukituskohtaa etsiessä kannattaa varoa jos nokka-akselit on lukittuna ettei männät ota venttiileihin kiinni. Kun kampiakseli ja nokka-akselit oli lukittu alkoi hihnan takaisin laitto ja kiristimen kiristys. Kiristimen kiinnityksessä ja kiristämisessä saa olla tarkkana ja lukea ohjeet moneen kertaan ettei tule virheitä. Kun olin saanut hihnan paikalleen otin lukitus tapit irti ja pyöritin moottoria ohjeitten mukaan viisikertaa ympäri. Moottori pyöri nätisti joten kasasin auton ja lisäsin uudet jäähdytin nesteet niiden tilalle jotka oli tullut ulos vesipumpusta. ja käynnistin auton ja totesin homman onnistuneeksi moottori kävi hyvin ja ei kuulunut mitään erikoisia ääniä.
Viimeisenä hommana tuli ilmata jäähdytys järjestelmä joka on hieman erilaista muihin autoihin verrattuna. Ranskalaisissa autoissa on ilmaus nippoja esim. ylävesiletkussa ja sisätilanlämmittimen letkussa joita piti aukoa jotta ilma saataisiin pois kun ilmaus nipoista tulee nestettä suorana vanana ja sisätiloihin tulee lämmitä on ilma saatu pois järjestelmästä.
Työ sujui mielestäni hyvin vastoinkäymisistä huolimatta. Ennen jakopää remontteja kannattaa lukea ohjeet hyvin läpi.
Työturvallisuus: Haalarit, turvakengät ja hanskat.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti