lauantai 19. maaliskuuta 2016

Vetonivel

Tehtävänä oli vaihtaa autoon vetonivelen suojakumi. Tein työn BMW e46:seen

Autosta oli haljennut vasemman puolen etuvetonivelen ulompi kumi.

Vetonivelen kumi oli ihan kunnolla haljennut. Vetonivelen kumit kannattaa vaihtaa saman tien kun niihin tulee reikiä tai halkeamia. Jotta päästään vetoniveleen päästään käsiksi piti irrottaa vasen etupyörä, jarrusatula, pohjamuoveja, jarrulevy, vetonivelen pääty mutteri ja vasen alatukivarsi tai alapallonivel.
Vasen etupyörä irrotettu.
Jarrusatula irrotettu ja kiinnitetty nippusiteellä jousilautaseen.
 
Jarrulevy ja vetonivelen pääty mutteri irrotettu.
Alatukivarsi irrotettu koska alapallo oli niin jumissa että sitä ei kehdannut ruveta irrottamaan.
Vetonivel josta kumi irrotettu. Rikkinäisen kumin voi repiä irti tai leikata esim. puukolla pois koska sillä ei tee enää mitään.
Uusi kumi paikallaan. Tässä tapauksessa käytin yleismallin ylivedettävää kumia joka saadaan paikalleen käyttämällä vetonivelen kumin venytintä ja itse niveltä ei tarvitse ottaa irti. Vetonivel tulee hyvin puhdistaa ennen uuden kumin laittoa. Uuden kumin ja nivelen sisään tulee laittaa nivel rasvaa noin. 50/50 määrät mitä rasva pussissa on. Kiinnitys klemmarit laitetaan mahdollisimman kiinni ja kiristetään lopuksi klemmaripihdeillä.
Uusi kumi paikallaan ja auto kasassa.

Homma sujui hyvin.

Työturvallisuus: haalarit ja turvakengät

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti