keskiviikko 5. marraskuuta 2014

Katsastus tarkastus tehtävä

Eli meidän katastus tarkastus kohteena oli Ford focus. Katsastus tarkastuksen suoritimme AKE:n ohjeitten mukaisesti jonka avulla voimme suorittaa tarkastuksen kunnolla.











Aloitimme tarkastuksen katsommalla silmämääräisesti että akku on kunnolla kiinni











Sitten jatkoimme valojen tarkastamisella









Ajovalot,pitkät ja sumuvalot










rekisterikilven valo









pakkivalo








jarruvalo










parkit











Valojen suuntauspömpeli









Auton turvavyöt toimivat hyvin eli lukittuvat hyvin








ja lasin pyhkijät ja pissapojat


Katsoimme että autosta löytyy asiapaperit, rekisterikilvet, tyyppikilpi ja runkonumero









rekisterikilpi










Tyyppikilpi










runkonumero

Ajoneuvon valoja ei saa tummentaa kalvoilla tai muilla tummenusaineilla jotta valoteho ei pienenisi ja aiheuttaisi liikenteessä vaaratilanteita.

Asiapapereista meillä ei löydykuvia  mutta ne olivat kunnossa

Seuraavaksi siirsimme auton toiseen halliin jossa käytimme auton iskari testissä ja jarrudynossa












Kuvia dynotestauksista









 Tyytyväisenä sain syötettyä tiedot koneelle








Taka-akseliston  iskari testaus








etu-akseliston jarrut ero 10%








taka-akseliston jarrut ero 7%










Etu-akseliston iskarit









käsijarrun testaus ero oli 16%


 Kuvat tuli vähän satunnaisessa järjestyksessä mutta mitäppä sillä on väliä

Jarrruissa saa siis olla maximissaan 30% heitto ja seisontajarrussa 70%

Auton jarruvoimista vielä sen verran että:

etuakseli: vasen 2.36kn, oikea 2.12kN
takaaskeli: vasen 1.52kn, oikea 1.41kN
seisontajarru: vasen 1.32kn, oikea 1.57kN

Etuakselin ero oli 10%
Taka-akselin ero oli 7%
Seisontajarrussa taas 16%

Jarrulevyjenvähimmäis paksuus jäähdytetyissä levyissä autodatan mukaan oli 20mm ja ei jäähdytetyissä vähimmäispaksuus oli 8mm (edessä)

Jarrurummuissa enimmäis halkaisija saavutettu ja vaatii vaihdon on 204mm


Jarruvoiman hidastuvuus mitataan laskemalla akselistojen kokonaismassa ja muutamalla se newtoneiksi

akselistojen kokonaismassa on: 14.1kN

jarruvoimien kokonais voima molemmilta akselistoilta piäisi olla minimissään 50% tässä tapauksessa voima oli 53%

Käsijarrun hidastuvuus lasketaan samalla menetelmällä jossa kokonais massa muutetaan newtoneiksi

käsijarrun hidastuvuus pitäisi olla minimissään 16% ja tässä autossa oli 21% 


Seuraavaksi ajoimme auton ravistin nosturille ja aloimme tutkimaan auton pohjaa ja välyksiä alustasta










Pohjasta kuvia ei löytynyt ihmeemmin ruostetta



















kokeilimme välyksiä etu ja taka-akselistosta ravistimella ja käsillä

Sitten nostimme pyörät ilmaan ja kokeilimme välyksiä pyöristä ja pyörän laakerista









Kasper nostaapyörät ilmaan keventimellä 








Ja minä kokeilen väykset pyörän laakereista

Seuraavaksi tehtävissä oli koe-ajo koska auto oli diesel ja siitä toivottiin että autolla ajettaisiin ennen päästöjen mittausta. Koe ajosta ei minulla ollut kuvia















Koe ajon jälkeen aloitimme päästönmittauksen auto oli turbodiesel joten valitsimme testeristä siihen kuuluvan mittauksen eli opasitteetti mittauksen













Turbodieselelin K-arvoraja on 3,00 kun taas vapaasti hengittävässä dieselissä on 2,5 K-arvo tarkoittaa savutuksen määrää.
Kuvassa Kasper on asentanut OBD laitteet ja odottaa innolla päästä polkemaan foortia

Yleisimmin taas bensa autoista mitataan autosta haitallisia kaasuja. Niitä ovat hiilimonoksiidi (CO), hiilidioksidi (CO2) ja happi

Sitten vähän OBD:sta. OBD:lla tarkoitetaan auton itsediagnostiikka eli OBD pistokkeesta pääsee suoraan käsiksi auto tietokantaan eli auto tallentamiin tietoihin. OBD mittaus otettiin käyttöön bensaautoissa vuonna 2001 ja diesel autoissa 2004












Ja pääsihän se päästöistä läpi


Auton mittausarvot:

opasiteetti kierrosluku min. 810r/min, max. 4953r/min, nousun kesto 0,88s, K-arvo 1,91

Huomautukset:










Tuulilasista löytyi halkeema joka ei ollut kuskin näkökentässä

Katsastustapahtuman päättäminen ja keskeyttäminen sekä ajoneuvon ajokieltoon määrääminen

Hyväksytyy: katsastuspäätös annetaan silloin kun pelkästään korjauskehotukseen johtavia vikoja tai puutteita sisältäviä kohteita on tarkastuksessa todettu enintään kolmessa kohteessa

Hylätty: katsastuspäätös annetaan silloin kun havaitaan vika tai puutteelisuus ei ole korjattavissa yksinkertaisella toimenpiteellä ja ajoneuvon käyttö vaarantaa liikenneturvallisuutta tai haittaa ympäristölle. katsastuksessa hylätty ajoneuvo on esitettävä korjattuna jälki tarkastukseen yhden kuukauden sisään.

Ajokieltoon: ajoneuvo määrätään silloin kun katsastuksessa hylättyssä ajoneuvossa havaittu vika tai puutteellisuus aiheuttaa välitöntä vaaraa liikenneturvallisuudelle tai merkittävää haittaa ympäristölle silloin katsastuspäätökseksi merkitään hylätty

Keskeytetty: Päätös annetaan vain silloin kun ajoneuvossa, olosuhteissa tai katsastusaseman laitteissa on puuteita ettei varsinaista katsastuspäätöstä voi tehdä ennen kun keskeytyksen aiheuttanut puutteellisuus on poistettu. keskeyttämisen syynä voi olla esimerkiksi laiminlyöty ajoneuvon kohtainen vero, maksu tai tietoyhteys ajoneuvorekisteriin ei toimi.


Työturvallisuus: turvakengät ja haalarit

Homma sujui omasta mielestäni hyvin ilman mitään ongelmia ja työn jälkeen opin tekemään katsastus tarkastuksen paremmin ja huomaavaisemmin


Hommassa oli mukana Teemu K ja Kasper L

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti