torstai 27. marraskuuta 2014

Pakokaasu mittaus

Pakokaasumittauksen teimme koulun omaan celicaan.


 
Mittauksen aloituksen aloitimme laittamalla koneen päälle ja asettamalla pakokaasuimurin pakoputkeen


Sitten piti laittaa autoon kaikenmaailman liittimet mm. akunnapoihin kiinni kierrosten lukumittari, tärinäanturi yms.

Tärinä anturi paikallaan




 Aluksi mittauksen alussa piti valita nelikaasu koska auto on alle 2001 vuosimallia eikä sisällä OBD pistoketta, seuraavaksi kirjoitimme auton tiedot koska autosta ei löytynyt rekisterinumeroa jouduimme tyytymän vaan auton merkin kirjaamiseen mutta sehän riitti.


















Sitten kone käski laittamaan anturin pakoputkeen


 Pakokaasuimuri ja pakokaasuanturi paikallaan



Kuvia kierrostenlukumittarista. Auton kierrokset piti nostaa 2000-3000rpm:n välille mittauksen ajaksi 
Siinä kierrokset 2000rpm:n yli

Auton kierrokset jouto käynnillä 

Autosta saatiin hyväksytty tulos ja auton arvoista sen verran että...

Nopea joutokäynti Raja-arvot:
CO: 0.3%
hc:100 ppm
Lambda: 0.97-1.03


CO 0.02
Lambda 1.001
CO korj. 0.02
CO2 14.8
O2 0.04
HC 0006
Öljynlämpötila 22 asteista

Joutokäynti Raja-arvot:
CO:0.5%
HC:100ppm


CO 0.02
Lambda 1.001
CO korj 0.02
CO2 14.8
O2 0.04
HC 0006
Öljynlämpötila 22 astetta


CO:Hiilimonoksiidi
HC:Hiilivety
CO2:Hiilidioksiidi
O2:Happi

Autoista pitää mitata päästöt aina jotta pääsisi katsastuksesta läpi

Tehtävän kauttta opin käyttämään koulun päästöjen mittaus konetta 

työturvallisuus: haalarit ja turvakengät


























































Ei kommentteja:

Lähetä kommentti